10 najčastejších chýb pri nízkosacharidovom stravovaní

Nízkosacharidové stravovanie je efektívnym spôsobom, ako sa zbaviť nadbytočných kíl. Niekedy sa však pri diétach stáva, že sa váha môže, ešte pred dosiahnutím vytýčeného cieľa, zrazu zastaviť. V tých najhorších prípadoch môže dokonca začať stúpať.

Foto 1 clanek 10

Princíp nízkosacharidovej diéty sa zdá byť v podstate veľmi jednoduchý: obmedzíte sacharidy a kilá pôjdu dole. Lenže s fungovaním ľudského tela je to trošku zložitejšie. Môže sa preto jednoducho stať, že sa dopustíte nejakej chyby, a ani o tom neviete. Upozorní vás až ručička váhy. Preto sme pre vás pripravili zoznam najčastejších chýb pri nízkosacharidovom stravovaní, ktoré môžu stáť za vaším neúspechom.

1/ Prijímate príliš veľa sacharidov

Pre nízkosacharidový jedálniček neexistujú žiadne striktné obmedzenia, čo sa týka množstva sacharidov. Za nízky príjem je považovaný ten pod 100 až 150 gramov sacharidov denne. Je to jednoznačne o dosť menej, ako je sacharidový príjem v bežnom jedálničku. Ak sa však chcete tukových zásob zbaviť efektívne, musíte mieriť ešte nižšie. S tým vám môže pomôcť ketogénna diéta a stav, ktorému sa hovorí ketóza. Ten v tele nastáva vtedy, keď znížite sacharidový príjem pod 50 gramov denne. V podstate to znamená, že si vaše telo namiesto sacharidov začne brať energiu zo zásob tuku. Keďže ide o diétu s množstvom striktných obmedzení v jedálničku, je dobré pustiť sa do nej pod dohľadom odborníkov. Značka KetoMix poskytuje celé, na mieru zostavené, diétne programy, vrátane všetkých jedál. Samozrejmosťou je aj poradenský servis.

 

2/ Bojíte sa tukov

Väčšina kalórií v bežnom jedálničku pochádza zo sacharidov. Ak tento zdroj vašej stravy vyradíte, musíte ho nahradiť niečím iným. Ak neprijímate sacharidy, je potrebné to kompenzovať napríklad tukmi alebo proteínmi. Niektorí ľudia veria (bohužiaľ), že je pre nich zdravšie, keď pri nízkosacharidovom stravovaní obmedzia aj všetko ostatné. To je však veľká chyba! Pretože jediné, čo získajú, je hlad. Neexistuje žiadny vedecky podložený dôvod, aby ste sa mali báť práve tukov. Teda za predpokladu, že sa vyhnete škodlivým trans tukom a vyberiete si radšej tie zdravé – mononasýtené mastné kyseliny a omega 3. Nájdete ich napríklad aj v olivovom či avokádovom oleji, v rybách a morských plodoch, v hydinovom mäse alebo orechoch a semienkach.

 

3/ Jete výživovo chudé jedlá

Nízkosacharidová strava je o niečom viac, ako je len obmedzenie príjmu sacharidov. Aby ste chudli zdravo, musíte sacharidy nahradiť nutrične bohatými potravinami. Sem určite nepatria priemyselne spracované jedlá, vyprážané jedlá alebo sladkosti. V zdravom nízkosacharidovom jedálničku by za žiadnych okolností nemalo chýbať chudé mäso, ryby, vajcia, zelenina a zdravé tuky. Ak by ste výrazne obmedzili sacharidy a tuky zároveň, budete hladní. Keď budete jesť len proteín, môže sa to negatívne odraziť na vašom zdraví.

 

4/ Jete príliš veľa orechov

Orechy sú zdravé. Obsahujú vitamíny, minerály, a hlavne zdraviu prospešné tuky. Napríklad mandle sú až z 50 % tvorené tukom. Pri orechoch však platí,  že menej je viac. Na desiatu môžete zjesť celé vrecko orechov a stále nemať dosť. Taká porcia však kaloricky vydá za celé hlavné jedlo. Pri orechoch a orechových maslách si preto pozorne strážte skonzumované množstvo. Chudnúť totiž budete len vtedy, keď dodržíte nastavený kalorický príjem.

 

5/ Málo spíte

Spánok je pre celkové zdravie organizmu veľmi dôležitý. Jeho nedostatok môže spôsobiť, že budete cítiť väčší hlad. Zároveň ste unavení a strácate motiváciu cvičiť a jesť zdravo. Pre kvalitnejší spánok vyskúšajte nasledujúce tipy:

  • vyhnite sa kofeínu po 2. hodine popoludní, 
  • spite v úplnej tme,
  • vyhnite sa alkoholu a fyzickej aktivite pár hodín pred spánkom,
  • vyskúšajte si namiesto sledovania mobilného telefónu pred spaním čítať knižku,
  • snažte sa ísť každý deň spať v rovnaký čas. 

Foto 2 clanek 10
 

6/ Pozor na „zdravé“ cukry

Mnoho ľudí hľadá pri nízkosacharidovej strave zdravší spôsob sladenia. Nie všetky prírodné sladidlá sú však dobrou voľbou. Keď je niečo prírodné, neznamená to totiž, že je to zdraviu prospešnejšie. Sladidlá, ako je kokosový cukor, med, melasa alebo javorový sirup, majú rovnako negatívny dosah na zdravie ako bežný cukor. Ak potrebujete do nízkosacharidového jedálnička zaradiť nejaké maškrtenie, zamerajte sa na produkty sladené stéviou, čakankovým sirupom, erythritolom nebo xylitolom. Tieto sladidlá majú omnoho menej kalórií ako cukor, niektoré dokonca nemajú žiadne kalórie.

 

7/ Jete príliš často

Mnohí ľudia sú presvedčení o tom, že keď budú jesť malé porcie v častých intervaloch, tak schudnú. Neplatí to však pre každého. Zmenšenie porcií jedla tak, aby nedochádzalo k prejedaniu sa, určite so znížením váhy pomôže. Frekvencia jedál je však veľmi individuálna. Niekomu stačia 3 porcie jedla denne, iný potrebuje 5 a viac. Počúvajte pozorne svoje telo. Jedine tak zistíte, čo je pre vás to najlepšie.

 

8/ Podvádzate s nezdravými jedlami

Ak sa rozhodnete pre diétu so striktnými pravidlami, môže byť pre vás ťažké ich do bodky dodržať. Vedzte však, že časté podvádzanie s nezdravým jedlom nepovedie k ničomu dobrému. Pri keto diéte vás prvé také „pošmyknutie“ vyhodí z ketózy. Pri nízkosacharidovom stravovaní sa vám zase môže ľahko stať, že zrazu prestanete chudnúť alebo začnete dokonca priberať.

 Foto 3 clanek 10

9/ Prijímate príliš mnoho kalórií

Na chudnutie alebo priberanie má vplyv predovšetkým to, koľko kalórií denne prijmete. Hlavným dôvodom, prečo nízkosacharidové stravovanie vedie ku strate váhy je, že sa zníži váš apetít a celkovo jete menej bez toho, aby ste sa museli nejako výrazne snažiť. Niekedy stačí pár úprav v jedálničku a chudnutie sa zase naštartuje.

 

10/ Chcete od seba priveľa

Je normálne, že chcete pri chudnutí vidieť rýchlo výsledky. Zároveň je však normálne, že zhodiť nabrané kilá zaberie nejaký nejaký ten čas. Nenechajte sa preto frustrovať tým, že váha nejde dole presne podľa vašich predstáv. Každý človek je iný, každý organizmus funguje inak. Niektorí ľudia chudnú rýchlejšie ako iní. Snažte sa byť hlavne psychicky v pohode, to je pri chudnutí extrémne dôležité.

 

 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie